Helle TeamTramp
Konkurrence

Trampolinspring kan være sjov og leg - men det kan også være dyb alvor. Hvis man vil i konkurrence med andre springere ved Jydekop eller Dancup, må man træne seriøst med både svære spring og med den perfekte udførelse af springene. Det stiller store krav til både dig og din træner.
Og det er det, vi gerne vil hjælpe dig med. Trænerne har stor erfaring med konkurrencer og ved, hvordan man arbejder sig op på et højere niveau, og vi søger hele tiden nye udfordringer.

Øvelser til konkurrence.

En øvelse består af 10 spring. Der må ikke laves to ens spring i en øvelse. Springeren skal gennemføre alle 10 spring med god kontrol over arme og ben. Efter de 10 spring skal springeren afslutte med at stå stille i trampolinen. Øvelsen bedømmes af flere dommere, som bedømmer stil og vanskelighed. Og man bedømmes også på, om springeren laver sine spring midt i trampolinen. Alt dette kan du se i videoen "Trampolin for dummies", som du finder her på siden.
Vi har 6 standardøvelser,som vi arbejder med. De to af dem har kun 6 spring, men de to er lavet for at vænne de små og nye springere til at lave øvelser. Og med 6 spring i øvelsen kan man være med til Jydekop i de små rækker, som er lavet til netop dette. Vores standardøvelser er sat sammen, så de giver springerne mulighed for en god udvikling, når de lærer et nyt spring. Hvis man for eksempel kan lave øvelse 3 og så lykkes med at lære forlæns salto, kan man gå op i øvelse 4 ved bare at skifte ét spring ud med forlæns salto.
Træningen

Trampolinspring er en individuel sport, og derfor er træningen også individuel. Det er personlig kontakt mellem træneren og hver enkelt springer for at få den rigtige udvikling i gang. Vi arbejder ud fra princippet om "ansvar for egen læring". Springerne får opgaver, de selv skal arbejde med.Det er trænerens ansvar at følge op på opgaverne og hjælpe hver enkelt springer videre med næste skridt.
Der ligger en stor udfordring i at finde en metode til at få springeren til at overvinde sin frygt, når der skal læres noget nyt. Springerne er ikke ens, og træningsmetoderne derfor heller ikke. Derfor arbejder vi meget med springernes bevidsthed om, hvad det er, vi vil have dem til, og vi siger ofte til dem, at de skal tænke over, om det er noget, de tør. Når springeren så er mentalt klar, kan vi gå i gang, ikke før.
Loftsele.

Vi har fået monteret en loftlonge i hal 3. Til den har vi tre størrelser sele, så der er en sele, der passer til både de små og de store - og dem i midten...
Alle tre seler kan monteres i en twist-ring, så der kan laves saltospring med skruer under sikre forhold.
Og loftlongen kan bruges med snoretræk, hvor træneren holder fast i springeren via snorene - eller der kan monteres elastikker i snorene, så springeren selv kan styre, hvad der sker. Så strammes elastikkerne op, så springeren kun lige kan nå ned på trampolinen. Dermed sker der ikke noget, selv om springeren lander med hovedet ned mod trampolinen.
Petrea laver dobbelt baglæns salto. Petrea springer i vores mellemste størrelse sele.
Soft måtte.

Vi har anskaffet en softmåtte til modtagning i trampolinen. Måtten er tyk og blød at lande i, og det giver ekstra tryghed for springeren i indøvelsen af nye spring.
Vore nyanskaffelse er en følge af springernes anstrengelser med at sælge julekalendere og til/fra kort i december måned. Derfor er det også springernes måtte, og vi skylder alle vore springere en stor tak for indsatsen.
På billedet herunder er My i gang med at øve forlæns salto i vores nye måtte.
Fysik - motorik - balance

Al effektiv fysisk træning efterligner på en måde hverdagens bevægelser, som så overdrives i træningen, på den gode måde. . Ved bevægelse i trampolinspring udvikles balancen, grovmotorikken, benstyrken og rygmuskulaturen. Ti minutter på en trampolin svarer til mere end 40 minutters gåtur.
Kontakt

E-mail: tramp@helleteamtramp.dk
Formand  Susanne Selmer
Mobil: 21 45 89 42
CVR-nr 37632929
WYSIWYG Web Builder